Spis deg smart med rett fett.
Bjørn naturalnordic.com/diet 01.05.2012
Mange som lever på lavkarbo hevder at de har fått bedre hukommelse på sitt nye kosthold.
Forskning viser at melkefett fra melk, fløte, smør og ost har en god effekt på hjernen.
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2110801/Could-eating-cheese-milk-make-brainier.html
Her er en fritt oversatt og forkortet versjon av denne forskningen:
Studien, av amerikanske og australske forskere, som involverer 1.000 voksne, fant de som regelmessig inntar meieriprodukter som melk, ost og yoghurt, scoret høyere poengsum på tester av mental evne, enn mennesker som aldri eller sjelden, konsumerer meieriprodukter.
- Hjernen består av 60 prosent fett og trenger stadig påfyll.
- Kroppen trenger omega 3 fettsyrer, helst direkte gjennom fisk i kosten . Kosttilskudd ser ikke ut til å ha samme gode effekt.
- Mettet animalsk fett fra meieriprodukter øker din mentale evne.
- De med mer DHA i blodet var mer beskyttet mot demens.
- Transfett fra gatekjøkkenmat, kjeks og annen ferdigmat, samt bearbeidet fett fra margarin, har motsatt effekt enn sunt fett og senker folks IQ og kan forårsake Alzheimer/ demens hos eldre.
Men ny forskning har skapt kontrovers ved å foreslå at faktisk kan meieriprodukter være avgjørende for en sunn hjerne.
Studien, av amerikanske og australske forskere, som involverer 1.000 voksne, fant de som regelmessig har meieriprodukter som melk, ost og yoghurt scorer høyere poengsum på tester av mental evne, enn mennesker som aldri eller sjelden, konsumerer meieriprodukter.
Hjernen vår består av 60 prosent fett. Hjernecellene blir isolert av av myelinskjeder som består av 75 prosent fett. Dette myelin fettet må skiftes stadig.
Myelin skjeder er avgjørende for cellenes evne til å kommunisere. Man tror at jo mer myelin du har, jo raskere lærer du nye ferdigheter.
For eksempel, en studie av eldre mennesker i British Medical Journal viser at de på lav-kolesterol kosthold har en langt høyere forekomst av hjerneslag, muligens fordi kolesterol synes å ha en beskyttende effekt i den modne hjernens fôr.
Samtidig rapporterer en California University studie publisert i The Lancet en kobling mellom lav-fett diett og økt forekomst av depresjon blant menn i alderen over 70.
Autoritative studier har vist hvordan omega-3 fettsyrer hjelper ved å utvikle og beskytte myelin. Kroppene våre kan ikke lage dette fettet, så vi trenger for å få det fra kosten. Et viktig stoff i dette fettet er DHA (dokosaheksaensyre) som kroppen henter fra omega-3 som vi spiser. Dette bidrar til å bevare hjernens helse i eldre alder.
De beste kildene til DHA er fet fisk som sild,makrell ørret og laks, bladrike grønnsaker og fra linfrø.
Transfett og dårlig fett fra margarin har dårlig effekt på hjernen.
En studie publisert i tidsskriftet Archives of Neurology har funnet at personer med de høyeste nivåene av DHA i blodet, hadde en 50 prosent lavere risiko for å utvikle demens uavhengig av årsak. Forskning viser derimot at transfett og bearbeidet fett fra MARGARIN og frityrfett er skadelig.
Resultatet fra en studie av barn som spiste margarin med mye transfett (herdet vegetabilsk olje) hver dag, var at de hadde lavere IQ enn de som ikke spiste slik fett.


Sukrin